Story slam

Uit Stichting Vertellen MediaWiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Een story slam is een improvisatiespel voor verhalenvertellers. Een story slam geeft niet alleen veel plezier voor de vertellers maar zeker ook voor het publiek. Het is een spannende en leerzame manier om vertelvaardigheden – denk aan inzicht in verhaalstructuren, beeldend vertellen en improvisatietechnieken - te trainen, doordat in de slam opdrachten worden gegeven om elementen aan het verhaal toe te voegen die de verteller, al improviserend, zo natuurlijk mogelijk in het verhaal moet verwerken.

Historie van story slam in Nederland[bewerken]

De eerste story slam in Nederland vond plaats op 20 januari 2013 in Utrecht op initiatief van de toenmalige Verteller van het Jaar, Raymond den Boestert. Samen met Gottfrid van Exk heeft hij toen de regels opgesteld. Bij deze eerste storyslam gingen individuele vertellers de strijd met elkaar aan. Een jaar later, op het vertelevenement van de Stichting Vertellen, werd het concept aangepast en streden teams van drie vertellers tegen elkaar. Dit bleek een succesvolle formule en sinds 2014 worden er regelmatig storyslams georganiseerd waarin teams met elkaar de strijd aan gaan.

Regels[bewerken]

Iedereen die een slam organiseert kan naar hartenlust variëren op de regels. Sinds 2014 is in Nederland een story slam met twee rondes gebruikelijk.

Eerste ronde: individueel[bewerken]

Voor de eerste ronde bereidt iedere verteller een verhaal voor van precies vijf minuten. Ter plaatse krijgt hij/zij twee opdrachten om in het verhaal te verwerken. Daarbij moet hij/zij er op letten dat het verhaal niet korter of langer wordt.

Tweede ronde: team[bewerken]

In de tweede ronde krijgt ieder team een improvisatie-opdracht, waarbij de teamleden gezamenlijk een nieuw verhaal verzinnen van vijf minuten.

Puntentelling[bewerken]

De puntentelling is als volgt. Het publiek wordt ingedeeld in een aantal groepen. Elke groep krijgt bordjes van 1 tot en met 10. Elke groep geeft een puntenaantal aan elke vertelling. De punten van alle groepen worden bij elkaar opgeteld. Er worden strafpunten uitgedeeld als de verteller te vroeg of juist te laat klaar is met zijn of haar verhaal, en ook voor het niet uitvoeren van een opdracht. Na de eerste ronde worden de scores van alle teamleden worden bij elkaar opgeteld voor een teamscore. De score van de tweede ronde wordt daarbij opgeteld.

Story slam in het buitenland[bewerken]

In de Verenigde Staten zijn Story Slams al enige jaren zeer populair. Daar wordt vooral gewerkt met de variant waarbij vertellers een vijfminuten verhaal zoeken bij een bepaald thema. De Nederlandse/Europese variant is om een thema met een of meer opdrachten te combineren.