Voordelen vertellen

Uit Stichting Vertellen MediaWiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Het vertellen op de basisschool is erg mooi. Verhalen prikkelen je fantasie, met elk verhaal gaat een kind even op avontuur. Tijdens het vertellen werk je ook aan veel doelen:

Taalontwikkeling: Met het vertellen van de verhalen verbreed je veel taalvaardigheden zoals de woordenschat, taalbegrip, uitspraak, en nog veel meer. Je maakt de kinderen ook nieuwsgierig naar meer verhalen en boeken.

Concentratievermogen: Tijdens een verhaal leren kinderen om beter en langer te luisteren. Het luisteren naar een verhaal geeft vaak rust.

Sociaal emotioneel: Door het vertellen van verhalen leren kinderen zich in te leven en te verplaatsen in een ander. Ze leven zich in in personen of dieren die geconfronteerd worden met problemen.

Kennisoverdracht: Informatie opnemen gaat makkelijker wanneer die informatie in een verhaal verteld word. Bijna bij alle vakken kan je een verhaal gebruiken. Bijvoorbeeld bij geschiedenis, het leren van steden, nieuwe rekensommen en spellingsregels.

Daarnaast maak je moeilijke onderwerpen, zoals pesten, makkelijker aanspreekbaar. De naakte waarheid wil je vaak niet horen, een verhaal wel. Ook komen er in de meeste verhalen belangrijke waarden voor. Door deze verhalen te vertellen denken de kinderen na over hoe je met andere mensen om moet gaan. Verhalen versterken ook de sfeer in de groep, een verhaal verbindt en geeft plezier. Dit zijn enkele voordelen van het vertellen van verhalen, maar natuurlijk zijn er nog veel meer voordelen. Genoeg redenen om meer verhalen te vertellen in de klas.

Bron: Woerkom, H. (2013) Een schatkist vol vertelgeheimen. Vlaardingen: FortMedia Uitgeverij.