Wereldverteldag

Uit Stichting Vertellen MediaWiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Ieder jaar op 20 maart is wereldverteldag, oftewel world storytelling day. Op deze dag worden wereldwijd door verhalenvertellers in alle mogelijke talen en op iedere denkbare plaats verhalen verteld. Als het westelijk halfrond nog slaapt, zijn in Azië en Australië de eerste vertellingen te horen. Als verhalenvertellers op het oostelijk halfrond alweer nagenieten van hun optredens, klinken in Amerika en Canada de eerste verhalen. De datum 20 maart is niet toevallig gekozen. Het is het begin van de lente en de herfst in respectievelijk het noordelijke en zuidelijke deel van de wereld.

De hele wereld is op dezelfde dag met verhalen bezig, vertellend en luisterend. Daardoor wordt de verbondenheid van mensen in alle delen van de wereld op een bijzondere manier benadrukt. Deze verbondenheid wordt nog extra benadrukt door een gezamenlijk thema, dat terugkomt in de verhalen in alle delen van de wereld.

Iedereen kan meedoen[bewerken]

Wereldverteldag is een dag voor iedereen die houdt van vertelde verhalen. Iedereen die wil, kan meedoen en zijn activiteit aanmelden op de website Wereldverteldag.nl. Op de site verschijnt ieder jaar een overzicht van alle vertelevenementen die in de week van 20 maart georganiseerd worden. Daarnaast staan op de website een aanpasbaar affiche en persbericht om activiteiten te promoten en een aantal draaiboeken en tips. Via de site kun je je ook aanmelden voor de nieuwsbrief met actuele informatie over wereldverteldag.

Voorbeelden van activiteiten die ieder jaar op of rond 20 maart plaatsvinden:

Naast 'Vertellers in de aanval' en 'Wereldwijd Vertelcafé' zijn er in de loop der jaren ook andere ludieke vertelactiviteiten voor wereldverteldag (en daarbuiten) bedacht:

Historie van Wereldverteldag[bewerken]

Wereldverteldag is ontstaan in Zweden. Op 20 maart 1991 werd in Zweden een "Alla berättares dag" (vertellersdag) georganiseerd. Die dag werd daarna jaarlijks herhaald op initiatief van een aantal enthousiaste vertellers in verschillende delen van het land. In 1997 volgde Australië. In Mexico en andere Zuid-Amerikaanse landen was 20 maart al eerder uitgeroepen tot 'National Day of Storytellers'.

In 2002 vond ook in Europa uitbreiding plaats van het evenement. Het werd vanuit Zweden verspreid over Noorwegen, Denemarken, Finland en Letland. In 2003 sloot onder andere Canada aan en het evenement kreeg wereldwijd bekendheid als 'World Storytelling Day'. Vanaf dat moment is het aantal deelnemende landen en vertellers steeds verder gegroeid. Nederland en Vlaanderen

Sinds 2008 doen ook Nederlandse vertellers mee. Sinds 2009 wordt Wereldverteldag in Nederland landelijk gecoördineerd. Eerst door de Stichting Vertelcultuur en sinds 2010 door de Werkgroep Wereldverteldag (WVD). Deze werkgroep maakt deel uit van de Stichting Vertellen en streeft naar aansluiting en samenwerking met vertellers, organisaties en met iedereen die het vertellen in welke vorm dan ook ondersteunt. De website www.wereldverteldag.nl wordt beheerd door de Werkgroep WVD. Steeds meer Vlaamse vertellers sloten deden ook mee met wereldverteldag en sinds 2012 heeft Vlaanderen een eigen Werkgroep Wereldverteldag.

Thema's[bewerken]

Vanaf 2004 staat bij iedere wereldverteldag een ander thema centraal. Voordat Nederlandse vertellers meededen, zijn de volgende thema's al aan de beurt geweest:

• 2004 - Vogels
  • 2005 - Bruggen
  • 2006 - De maan
  • 2007 - The Wanderer
  • 2008 - Dromen

Wereldverteldagthema's waaraan Nederland mee heeft gedaan:

• 2009 - Buren
  • 2010 - Licht en Schaduw