Melanie Plag
Babboes
'Oude' verhalen voor iedereen die ze wil geloven - van sprookjes voor peuters tot Griekse mythen en Arthurlegenden voor 12+

Workshops over Verhalen in het onderwijs, voor leerkrachten én kinderen.
Utrecht
Melanie Plag

Over mij

Babboes – alias Melanie Plag – is een expressieve verteller, die verhalen met humor tot leven brengt. Met stem en mimiek neemt Babboes je mee in de wereld van de verbeelding. Samen beleef je het verhaal.

Melanie was meer dan een decennium leerkracht in de onderbouw van het basisonderwijs en deed daar haar eerste stappen als verteller.

In 2009 volgde ze een intensieve training aan de Nationale Vertelschool en sindsdien vertelde ze al aan duizenden kinderen en honderden volwassenen op scholen, in kinderopvang, musea, kleine theaters en op festivals.

Ze vertelt het liefst "oude" verhalen, zoals sprookjes, mythen en legenden. Verhalen die generaties lang zijn doorgegeven en die hun waarde bewezen hebben. Verhalen die mensen raken en die iedereen - groot of klein -  intuïtief begrijpt.

Sinds 2013 volgt Melanie de leerroute 'Vertellen met en voor kinderen' aan de Vertelacademie. Daarmee kreeg haar eigen vertelkunst een nieuwe impuls en werkt ze verder aan haar passie: vertellen terugkrijgen in het onderwijs.

Contact

Melanie Plag
Melanie
Plag
...
06-81436200
Spaarnestraat 109
3812 HC
Amersfoort

Blog

Babboes' blog

... meer dan alleen maar verhalen

21st century skills (4) - Sociale en culturele vaardigheden

vrijdag 11 mei 2018 15:52

Toen ik voor het eerst van 21st century skills hoorde, moest ik denken aan dingen als programmeren en computervaardigheden. Maar dat dekt slechts een deel van de lading. Tot de vaardigheden voor de 21e eeuw horen volgens het instituut voor Leerplan Ontwikkeling (SLO) ook minder futuristische zaken, zoals sociale en culturele vaardigheden. Dat laatste is bij uitstek een gebied waar je het vertellen van verhalen kunt inzetten. In dit vierde deel van mijn reeks over 21st century skills ga ik hier dieper op in.Meer lezen »

Luisterhouding en betrokkenheid - Tijd voor verhalen (2)

vrijdag 20 april 2018 20:35

De afgelopen weken ben ik hard aan het werk geweest voor mijn project Tijd voor verhalen. Ongeveer een derde van de lessen zit er nu op. Dat is nog te vroeg voor conclusies, maar er is wel al het een en ander dat me opvalt. Verschillen in luisterhouding bijvoorbeeld. In alle drie de kleutergroepen waar ik kom, luisteren de kinderen aandachtig naar mijn verhalen. Maar hoe ze luisteren, is heel verschillend.Meer lezen »

Project: Tijd voor verhalen

maandag 26 maart 2018 10:31

In april begin ik met een spannend vertelproject voor groep 1 en 2 van de basisschool. Tien weken lang ben ik een dag per week te gast op de basisschool bij mij in de straat. Wekelijks vertel ik een nieuw kort verhaal in de kring. Daarna ga ik tijdens de werkles van de groepsleerkracht met groepjes kinderen aan de slag met het vertelde verhaal. We gaan spelen, tekenen, knutselen en vertellen, met als doel het bevorderen van de mondelinge taalvaardigheid. Het is tijd voor verhalen in de klas!Meer lezen »

21st century skills (3) - Broodje aap

vrijdag 09 maart 2018 20:12

Nepnieuws is geen nieuw fenomeen. Sinds jaar en dag doen verhalen de ronde die als nieuws worden gepresenteerd, maar die in werkelijkheid (grotendeels) verzinsels zijn. Er is zelfs een naam voor: broodjeaapverhalen. Dit genre verhalen kun je goed gebruiken om leerlingen bewust te maken van de mogelijkheden tot manipulatie van nieuws. Daarmee werk je aan mediawijsheid, een belangrijk onderdeel van de 21st century skills. In dit derde artikel van de reeks over 21e eeuwse vaardigheden geef ik een paar 'broodje aap' lessuggesties voor de bovenbouw van de basisschool (of ouder).Meer lezen »

21st century skills (2) - Creatief denken

vrijdag 23 februari 2018 21:49

In december schreef ik over 21st century skills, de vaardigheden die kinderen op school zouden moeten leren voor een succesvolle toekomst. Ik zie goede mogelijkheden voor het inzetten van verhalen en vertellen bij het aanleren van die vaardigheden. In bovengenoemd blogartikel gaf ik als voorbeeld hoe het analyseren van verhalen kan helpen bij computational thinking. Deze keer geef ik praktische voorbeelden voor het bevorderen van creatief denken.Meer lezen »

 

Powered by 1st-movers.com

Vertelagenda

Deze verteller heeft op dit moment geen evenementen in de Vertelagenda staan.