Verhalenmaker
verhalen op maat
Gelderland

Over mij

Arjen Uittenbogaard (www.verhalenmaker.nl) is verhalenmaker en verteller. Hij zoekt, maakt en vertelt verhalen bij bijzondere gelegenheden als jubilea, openingen en congressen. Zijn specialiteit is het bewerken en vertellen van verhalen bij muziek. Zo vertelde hij het sprookje Koning Lijsterbaard samen met septet Septime. Hij bewerkte het toneelstuk Pelleas en Melisande tot een verhaal bij de muziek van Sibelius, gespeeld door het Symfonieorkest Nijmegen.

Arjen
Uittenbogaard
...
Moeflonstraat 62
6531 JR
Nijmegen

Verhalenmaker

voor een passend verhaal

Carnaval der Dieren – de olifant

vrijdag 21 juni 2019 17:46

(Het Carnaval des Animaux van Saint-Saëns bestaat uit 14 deeltjes waarin verschillende dieren worden uitgebeeld. Ik maakte er een verhaal bij voor de uitvoering door vioolleerlingen van Anke Foede. De komende dagen zal ik diverse stukjes van het verhaal hier publiceren.) In het begin vond de olifant de muis maar irritant. Elke keer datzelfde grapje: “Wat stampen we lekker, hè?” Maar hij stámpte helemaal niet! Alsof hij log en lomp was, onbeholpen en dik. Maar hij was niet dik, hooguit een tikje stevig. Van binnen was hij heel elegant, maar niet alle dieren zagen dat. In het begin vond hij de muis irritant, maar toen hij de muis beter leerde kennen, ging hij hem ook meer waarderen. De olifant sprak veel over zware zaken, terwijl voor de muis alles altijd snel gepiept was. Dat was ook wel eens fijn. Hij herkende ook wel iets van zichzelf in de muis: zelfde kleur, zelfde oren, zelfde staart. Misschien waren ze in de verte wel familie van elkaar? Hoe dan ook, toen de muis aan de olifant voorstelde om als elkaar te gaan, naar het carnavalsfeest, had de olifant dat meteen leuk gevonden. De olifant knipoogde: “Wel elegant stampen, hoor!” —De olifant Dit verhaal stel ik beschikbaar onder Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 3.0 Nederland License.

Carnaval der Dieren – introductie en kippen en hanen

dinsdag 18 juni 2019 17:20

(Het Carnaval des Animaux van Saint-Saëns bestaat uit 14 deeltjes waarin verschillende dieren worden uitgebeeld. Ik maakte er een verhaal bij voor de uitvoering door vioolleerlingen van Anke Foede. De komende dagen zal ik diverse stukjes van het verhaal hier publiceren.) —Introductie (tot 0:28) Van de kleinste vlo tot de grootste giraffe, van de gladste aal tot het stekeligste varken – iedereen wilde wel eens feest. Maar wat zou de leeuw ervan vinden? —Koninklijke mars van de leeuw De leeuw keek alle dieren een voor een aan. “Een feest?… Ach, laten we eens gek doen. Wat voor feest willen jullie?” De rendieren riepen meteen: “Kerstfeest!” Maar dat vonden de eekhoorns maar niks. Zij zaten het hele jaar al in dennebomen. Toen zeiden de kameleons: “Vinden jullie carnaval niet wat?” “Leuk,” zeiden de vlinders zacht: “Dan gaan wij als rupsen.” Laag bij de grond klonk een kuchje. Het waren de mollen: “Hmm, er anders uitzien? Maar wij zíen haast niks.” De nachtegalen zeiden: “Kunnen we er niet anders uithóren? Niet anders uitzíen, maar uithóren. Verklanken in plaats van verkleden!” De vogels waren meteen enthousiast en de spinnen ook: “Dan doen we er een vlotte dans bij.” Daar moesten de neushoorns dan weer niet aan denken, maar de luiaards zeiden: “Het hoeft niet snel, toch?” Uiteindelijk vond iedereen het een geweldig plan. Ze gingen terug naar huis en bedachten hoe ze verkleed zouden gaan. De konijnen waren altijd overal als de kippen bij en de hazen waren vaak haantje de voorste. Dus dat was duidelijk: “Wij gaan als kippen en hanen!” —Kippen en hanen Dit verhaal stel ik beschikbaar onder Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 3.0 Nederland License.

Carnaval der Dieren – twee keer een volle zaal

zondag 16 juni 2019 16:03

De krokodil Wat was het een feest op 31 maart. In het kasteel van Wijchen speelde een strijkorkest met zo’n 25 vioolleerlingen van Anke Foede de muziek van Saint-Saëns’ Carnaval der Dieren. Een prachtig muziekstuk met delen waarin verschillende dieren worden voorgesteld. Heerlijk om daar als verhalenmaker een verhaal bij te maken. De zaal was twee keer uitverkocht. Met muzikantjes die als dieren verkleed waren en met serpentines die het publiek tegen het eind van het verhaal mochten gooien was de voorstelling een carnaval waardig! [See image gallery at www.verhalenmaker.nl]

“Er zitten nog wat kleine lettertjes onder het gras”

woensdag 13 maart 2019 20:14

Weer een mooie mix van uitdrukkingen, onlangs in een vergadering opgevangen.

Carnaval der Dieren

zaterdag 02 maart 2019 14:57

Eindelijk: een nieuw project met de vioolleerlingen van Anke. Toen het kunstencentrum in Wijchen nog niet was wegbezuinigd speelden we bijna elk jaar een heel grote voorstelling – met leerlingen op andere instrumenten, met balletleerlingen, met leerlingen die tekeningen maakten. En ik maakte en vertelde daar een verhaal bij. Na een aantal jaar zonder zo’n project, begon het toch weer te kriebelen. Anke vond een mooie bewerking van Saint-Saëns’ Carnaval des Animaux en mij leek het leuk om daar een verhaal bij te maken. Inmiddels staan de repetities gepland: zo’n 20 leerlingen spelen – kinderen die net dit lesjaar begonnen tot gevorderde leerlingen die al wat jaren les hebben. Met de voorspeelavond voor kerst hebben we al een sneak preview gegeven: de leerlingen speelden het Aquarium en ik vertelde er het begin van het verhaal. Nu is er nog een kleine maand te gaan. De leerlingen zijn hard aan het oefenen. Ik ben begonnen met schrijven. Het gaat weer leuk worden!